/
Perselectief




Wij volgen de mensen en daarmee de generaties.

Wij zoeken en vinden werknemers die voldoen aan de vereisten van de opdrachtgever, maar ook aan hun eigen eisen.

Goede en gedreven kandidaten, onze database is ermee gevuld.

De juiste persoon op de juiste plek dat is onze uitdaging.

Perselectief is u dan ook graag van dienst bij het vinden van de beste kandidaat voor de vacatures in uw bedrijf.
Wij hebben veel ervaring en beschikken over een groot en uniek netwerk van interessante kandidaten.


1. Werving
Functie-analyse incl. opstellen vacatureteksten, plaatsing op relevante jobboards en op onze website

2. Search
Filesearch in diverse databases, desksearch, identificeren van mogelijke kandidaten, netwerksearch middels referentie en doorverwijzing

3. Selectie
Uitgebreide gedragsgerichte selectie-interviews en voorstellen van passende kandidaten

U kunt ons bellen of mailen voor een vrijblijvende afspraak: 088-7766544 of info@perselectief.nl of neemt u direct contact op met één van onze consultants.

Perselectief ...
Wij creëren groei!

 

Het belang van generatiemanagement


Generatie X, Y en Z, wie kent ze niet? Iedere generatie heeft zijn eigen behoeften, verwachtingen, ambities en mentaliteit, als gevolg van de tijd waarin ze zijn opgegroeid en als gevolg van de loopbaan waarin ze zich bevinden. In veel organisaties komen meerdere generaties voor. Generatiemanagement speelt optimaal in op de behoeften van verschillende generaties en vergroot de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Het is een concreet uitgewerkte vorm van levensfasebewust HR-beleid. Houdt jouw organisatie rekening met de verschillende generaties?
Generatiemanagement draagt bij aan het binden van mensen en aan de juiste ‘match’ tussen werknemer en organisatie. Trouwe werknemers liggen niet voor het oprapen. Het is dus van groot belang jouw medewerkers gemotiveerd en betrokken te houden. Juist omdat elke generatie anders is, is het belangrijk over goede handvatten te beschikken om hiermee om te gaan. Met de juiste medewerkers (door het beter vinden én binden van het personeel) kan de organisatie groeien en haar eigen concurrentiepositie op de arbeidsmarkt versterken. Daarnaast kunnen onnodige conflicten en onvervulde verwachtingspatronen op de werkvloer ook voorkomen worden door rekening te houden met de verschillen tussen de referentiekaders.
Iedere generatie heeft specifieke kenmerken en drijfveren. Voor iedere generatie zijn hieronder de belangrijkste kenmerken en drijfveren uitgewerkt.

Babyboomers

Dit zijn de mensen die binnen nu en hooguit 10 jaar ‘officieel’ met pensioen gaan. Officieel, omdat ze vaak langer doorwerken dan de pensioengerechtigde leeftijd. De belangrijkste kenmerken van deze generatie zijn:
• Idealistisch en gedreven
• Vitaal zijn en willen langer doorwerken. Eenheid en draagvlak creëren
• Hebben ervaringskennis en willen deze overdragen
• Ambitieus/statusgevoelig
• Juiste diploma’s (hoger opgeleid dan vorige generaties), zelfontplooiing
• Duidelijke structuur
• Eén duidelijke leider
Babyboomers vervullen vaak topposities in de organisatie, gezien hun leeftijd, carrière en schat aan ervaring. Omdat ze altijd draagvlak willen creëren en vooroverleg belangrijk vinden kan besluitvorming soms lang duren. Dit kan bij de andere generaties soms irritatie opwekken. Babyboomers zijn ook geen fan van ‘de toekomst’: digitalisering, social media etc. Deze generatie kan zich wat sneller gepasseerd voelen en is vrij gevoelig voor kritiek, maar is wel goed in het leggen van contact tussen de operationele kern en het management. Als management is het zaak de babyboomers vooral in hun waarde te laten, ze aan te spreken op hun sterke punten en daar gebruik van te maken en daar waar het kan ze de vrije rol te geven.

Generatie X

Dit zijn professionals die momenteel tussen de 42 en 57 jaar zijn. Deze generatie is minder opvallend, maar staat veel meer tussen de mensen. De belangrijkste kenmerken van deze generatie zijn:
• Samen bewust zijn van wat er moet gebeuren, ze doen beroep op de eigen verantwoordelijkheid
• Bescheiden en nuchter, gewoon doen
• Willen verschillen constructief benutten
• Kijken wat werkt: evidence based
• Luisteren, dialoog, op de hoogte zijn van wat er speelt
• Zoeken balans
• Houden van professionaliseren en richten zich op kwaliteitsverbetering
• Oog voor proces
Deze generatie neemt langzaam het stokje over van de babyboomers. Generatie X-ers willen resultaatgericht werken en zijn visionair. Zij willen graag als groep de gezamenlijke en organisatiedoelen realiseren en zijn bereid en gemotiveerd om minder ervaren werknemers onder hun hoede te nemen. Deze generatie wordt ook wel ‘de bindende schakel op de werkvloer’ genoemd, ze zijn goed in bruggen bouwen (tussen de oude en nieuwe generaties). Generatie X is dus goed in staat om coördinerende taken uit te voeren of project- of teamleider te zijn.

Generatie Y

Generatie Y, Millennials, zijn tussen de 27 en 42. Ze hechten veel waarde aan persoonlijke ontwikkeling, ook in het werk. Ze willen graag leren en presteren. Deze generatie wordt gekenmerkt door:
• Verbeteren: processen efficiënter en versnellen
• (Kennis) netwerken
• Zelfverzekerd zijn, bewust zijn van wat je wil
• Willen snel besluiten en snel resultaat
• Zijn realistisch, streven naar haalbare, concrete resultaten
• Zijn individualistisch, maar ook sociaal
• Met de juiste mensen samenwerken (wie heeft de kennis, waar gaat het om)
• Expertises bundelen
• Open, direct, persoonlijk contact
• Autoriteit moet worden verdiend via kennis en vaardigheden
De menen in deze generatie beginnen vaak, of zijn al begonnen, met het stichten van een gezin. Werk staat niet meer centraal in hun leven en er wordt gezocht naar de optimale balans tussen werk en privé-leven. Waar de leiders van generatie X nog resultaatgericht te werk gaan, willen de leiders van generatie Y werknemers inspireren. Dit zijn de beginnende leiders die dit echter op een geheel eigen wijze vormgeven. Ze spreken daarom de generatie Z beter aan.

Generatie Z

Dit is de groep onder de 27 jaar. Hiervan heeft een groot deel de arbeidsmarkt nog niet betreden, maar dat duurt niet lang meer. Wat kenmerkt deze generatie?
• Voldoening in het werk is essentieel
• Gebruik van multimedia
• Uitdagend, afwisselend werk
• Willen zich overal thuis voelen
• Multitasking
• Transparantie
• Heeft creatieve ruimte nodig en wil niet mee in vaste patronen
• Kennis is belangrijk, maar ook vergankelijk
• Willen ontdekken en dingen zelf uitvinden
• Alles moet snel gebeuren
• Legt zich niet gauw vast voor langere tijd

Deze groep heeft vaak heel veel ideeën die ze willen uitvoeren, maar wil daar dan te grote stappen bij nemen. De ervaring en vaardigheden om de realisatie tot een succes te maken ontbreken namelijk nog. Omdat ze zo ondoordacht, snel en creatief te werk willen gaan kan dat botsen met de andere generaties. Daar tegenover staat dat met goede ondersteuning van ervaren coaches de frisse blik van deze generatie op (de aanwezige processen in) de organisatie veel verbetering met zich mee kan brengen. Deze generatie kan veel presteren en komt het beste tot zijn recht als er een goede balans is tussen aansturen en vrijlaten.

Bron: Alles over HR


Contact

Perselectief
Grift055, Waterloseweg 7a
7311 JG Apeldoorn
E: info@perselectief.nl  
T: 055 - 30 34 034

Nieuws
Er zijn op dit moment geen nieuwsberichten.